Ämne: Spanska
Kurs: Steg 5
Kurskod: SP 1205
Poäng: 100
|
Elevkursplan i kursen Spanska, steg 5
|
|
Mål som eleverna skall ha uppnått efter
avslutad kurs
Den ökade internationaliseringen ställer krav på
goda kommunikationsfärdigheter och vidgade kulturella perspektiv. Att
kunna använda flera språk är betydelsefullt för internationella
kontakter och för en alltmer internationaliserad arbetsmarknad. Det
spanska språket talas av mer än 350 miljoner människor på flera
kontinenter. Många latinamerikaner, med spanska som modersmål, lever
nu i Sverige. I denna kurs ska du ytterligare förbättra din hörförståelse
så att du förstår tydligt tal från olika spansktalande länder. Du
ska utöka ditt ordförråd och bli säkrare på språkets struktur, så
att du kan uttrycka dig tydligt och ledigt i tal och skrift. Du ska
vidareutveckla din förmåga att läsa texter med varierande innehåll.
Du ska fördjupa dina kunskaper om samhällsförhållanden och kultur i
spanskspråkiga länder. Du ska ta ansvar för dina studier och medvetet
utvärdera och förbättra ditt inlärningssätt.
|
|
Arbetssätt och arbetsformer
Hörövningar: lärarens och kamraternas tal på
spanska, radioprogram, filmer och andra videoprogram, sånger.
Talövningar: undervisningen sker huvudsakligen på
spanska. Vi har samtalsövningar och diskussioner i grupp, muntliga
referat i anslutning till lästa texter och annat studerat material,
sketcher, mm.
Grammatiska strukturövningar: muntliga, i par,
samt skriftliga. Översättningsövningar till spanska, även av sammanhängande
texter.
Fri skrivning: resuméer, recensioner, berättelser.
Individuella uppgifter, t.ex. fritt vald läsning,
korta muntliga presentationer, intervjuer. Ev. temastudier.
Jämställdheten främjas genom par- och gruppövningar.
Eleverna deltar i planeringen under kursens gång. Utvärdering görs
kontinuerligt.
|
|
Betygskriterier i kursen Spanska, steg 5
Godkänd
Du förstår vårdad och tydlig spanska, från
Spanien och Latinamerika, som talas i måttligt tempo. Du kan använda
språket i olika situationer och har ett bra uttal. Du har ett gott ordförråd
och har tillägnat dig grammatiska strukturer så att du kan uttrycka
dig klart även i skrift. Du tillgodogör dig huvudinnehållet i tydliga
saktexter och skönlitterära texter och detaljer vid noggrannare läsning.
Du har kunskaper om samhällsförhållanden och kultur i spansktalande länder.
Du tar ansvar för din inlärning och använder lämpliga hjälpmedel.
|
|
Väl godkänd
Du förstår både huvuddragen och de flesta
detaljer i tydligt talat språk. Du använder aktivt spanskan i olika
situationer och uttrycker dina åsikter ledigt och klart. Du har tillägnat
dig ordförråd och grammatiska strukturer så att du kan skriva tydligt
och informativt. Du tillgodogör dig huvuddrag och de flesta detaljer i
saktexter och skönlitterära texter. Du har goda kunskaper om samhällsförhållanden
och kultur i spanskspråkiga länder. Du tar väl ansvar för din inlärning.
|
|
Mycket väl godkänd
- Du har god förmåga att förstå helhet och
detaljer i tydligt talad spanska. Du uttrycker dig ledigt och
varierat i tal i olika situationer. Du har tillägnat dig ordförråd
och grammatiska strukturer mycket väl, så att du uttrycker dig med
säkerhet och variation i skrift. Du förstår såväl innehåll som
detaljer i olika typer av texter och uppfattar åsikter och värderingar.
Du har visat intresse för samhällsförhållanden och kultur i
spanskspråkiga länder och har goda realiakunskaper. Du tar väl
ansvar för dina studier och har god förmåga att arbeta självständigt.
-
|
Ämnes- och arbetsområden
Textmaterial av varierande slag. T.ex. Venga-Vamos
(forts.), España cuenta, noveller (t.ex. Allende, La Gorda de Porcelana),
någon kortare pjäs (t.ex. Sastre, Muerte en el barrio)
tidningsartiklar (t.ex. ur Natura), någon kortare roman, gemensam eller
som individuell uppgift, poesi, sånger. Dessutom SR-program (radio,
video), filmer.
-
|
Råd och anvisningar för att uppnå goda resultat
i din språkinlärning
Det är viktigt:
-
att du är
närvarande på lektionerna
-
att du kommer i tid
-
att du medför böcker och annat material
(stenciler, anteckningsblock osv.)
-
att du är aktiv på lektionerna
(detta
inbegriper att du antecknar samt att du frågar om det du ej förstår)
-
att du utför ditt hemarbete
-
att du söker information
(t.ex. i uppslagsböcker eller använder lexikon då ordlistorna inte ger tillräcklig hjälp)
-
att du tar reda på läxan - att du
tar igen det
du missat om du varit sjuk
|