Undervisningen
i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
Kommunikationens
innehåll
-
Aktuella
och kända ämnesområden; intressen, vardagliga situationer,
aktiviteter och händelseförlopp; relationer och etiska frågor;
åsikter, erfarenheter, känslor och framtidsplaner.
-
Levnadsvillkor,
traditioner, sociala relationer och kulturella företeelser i
sammanhang och områden där språket används.
Reception
-
Talat
språk, även med viss regional och social färgning, och
texter, som är instruerande, beskrivande, berättande,
diskuterande, argumenterande och kontaktskapande, även via film
och andra medier.
-
Samtal
och sammanhängande talat språk, till exempel dialoger och
intervjuer.
-
Skönlitteratur
och annan fiktion, även i talad och dramatiserad form, samt sånger
och dikter.
-
Sakprosa
av olika slag och med olika syften, till exempel reportage.
-
Strategier
för att uppfatta detaljer och förstå sammanhang samt för att
anpassa lyssnande och läsning till framställningens form,
innehåll och syfte.
-
Olika
sätt att söka, välja och värdera innehållet i texter och
talat språk.
-
Språkliga
företeelser, till exempel uttal, intonation, grammatiska
strukturer och satsbyggnad samt ord med olika stilvärde och
fasta språkliga uttryck, i det språk eleverna möter.
-
Hur
texter och talat språk kan varieras för olika syften och
sammanhang.
-
Hur
sammanbindande ord och andra uttryck används för att skapa
struktur och språkligt sammanhängande helheter.
Produktion
och interaktion
-
Instruktioner,
berättelser och beskrivningar i sammanhängande tal och skrift.
Samtal, diskussion och argumentation för kommunikation och
kontakt i olika situationer.
-
Strategier
för att lösa språkliga problem, till exempel med hjälp av
omformuleringar, frågor och förklaringar.
-
Strategier
för att bidra till och aktivt medverka i samtal, till exempel
genom att ge bekräftelse, ställa följdfrågor och ta
initiativ till nya frågeställningar eller ämnesområden.
-
Språklig
säkerhet när det gäller till exempel uttal, intonation, fasta
språkliga uttryck och satsbyggnad, mot tydlighet, variation och
flyt.
-
Bearbetning
av egna och andras muntliga och skriftliga framställningar för
att variera, tydliggöra, precisera och anpassa dem till syfte,
mottagare och situation.
Betyget
E
-
Eleven
förstår det huvudsakliga innehållet och uppfattar
tydliga detaljer i talat språk i måttligt tempo samt i lättillgängliga
texter i olika genrer. Eleven visar sin förståelse genom att översiktligt
redogöra för, diskutera och kommentera innehåll och detaljer
samt genom att med godtagbart resultat agera utifrån
budskap och instruktioner i innehållet.
-
För
att underlätta sin förståelse av innehållet i det talade språket
och texterna väljer och använder eleven någon strategi
för lyssnande och läsning.
-
Eleven
väljer texter och talat språk från olika medier, samt använder
med viss relevans det valda materialet i sin egen
produktion och interaktion.
-
I
muntliga och skriftliga framställningar i olika genrer
formulerar sig eleven enkelt, begripligt och relativt
sammanhängande. För att förtydliga och variera sin
kommunikation bearbetar eleven, och gör enkla förbättringar
av, egna framställningar.
-
I
muntlig och skriftlig interaktion i olika sammanhang uttrycker
sig eleven begripligt och enkelt samt i någon mån
anpassat till syfte, mottagare och situation. Dessutom väljer
och använder eleven i huvudsak fungerande strategier som
i viss mån löser problem i och förbättrar
interaktionen.
-
Eleven
diskuterar översiktligt några företeelser i olika
sammanhang och områden där språket används, och gör då
också enkla jämförelser med egna erfarenheter och
kunskaper.
Betyget
D
Betyget
C
-
Eleven
förstår det huvudsakliga innehållet och uppfattar väsentliga
detaljer i talat språk i måttligt tempo samt i lättillgängliga
texter i olika genrer. Eleven visar sin förståelse genom att välgrundat
redogöra för, diskutera och kommentera innehåll och detaljer
samt genom att med tillfredsställande resultat agera
utifrån budskap och instruktioner i innehållet.
-
För
att underlätta sin förståelse av innehållet i det talade språket
och texterna väljer och använder eleven i viss utsträckning
strategier för lyssnade och läsning.
-
Eleven
väljer texter och talat språk från olika medier, samt använder
på ett relevant sätt det valda materialet i sin egen
produktion och interaktion.
-
I
muntliga och skriftliga framställningar i olika genrer
formulerar sig eleven relativt varierat, tydligt och relativt
sammanhängande. Eleven formulerar sig även med visst flyt
och i någon mån anpassat till syfte, mottagare och situation.
För att förtydliga och variera sin kommunikation bearbetar
eleven, och gör välgrundade förbättringar av, egna
framställningar.
-
I
muntlig och skriftlig interaktion i olika sammanhang uttrycker
sig eleven tydligt och med visst flyt samt med viss
anpassning till syfte, mottagare och situation. Dessutom väljer
och använder eleven fungerande strategier som löser problem i
och förbättrar interaktionen.
-
Eleven
diskuterar utförligt några företeelser i olika
sammanhang och områden där språket används, och gör då
också välutvecklade jämförelser med egna erfarenheter
och kunskaper.
Betyget
B
Betyget
A
-
Eleven
förstår såväl helhet som detaljer i talat språk i måttligt
tempo och i lättillgängliga texter i olika genrer. Eleven
visar sin förståelse genom att välgrundat och nyanserat
redogöra för, diskutera och kommentera innehåll och detaljer
samt genom att med gott resultat agera utifrån budskap
och instruktioner i innehållet.
-
För
att underlätta sin förståelse av innehållet i det talade språket
och texterna väljer och använder eleven i viss utsträckning
strategier för lyssnande och läsning.
-
Eleven
väljer texter och talat språk från olika medier, samt använder
på ett relevant och effektivt sätt det valda materialet
i sin egen produktion och interaktion.
-
I
muntliga och skriftliga framställningar i olika genrer
formulerar sig eleven relativt varierat, tydligt och
sammanhängande. Eleven formulerar sig även med flyt och
viss anpassning till syfte, mottagare och situation. För
att förtydliga och variera sin kommunikation bearbetar eleven,
och gör välgrundade förbättringar av, egna framställningar.
-
I
muntlig och skriftlig interaktion i olika sammanhang uttrycker
sig eleven tydligt och med flyt samt med viss
anpassning till syfte, mottagare och situation. Dessutom väljer
och använder eleven väl fungerande strategier som löser
problem i och förbättrar interaktionen och för den framåt
på ett konstruktivt sätt.
-
Eleven
diskuterar utförligt och nyanserat några företeelser i
olika sammanhang och områden där språket används, och gör då
också välutvecklade och nyanserade jämförelser med
egna erfarenheter och kunskaper.
|