Elevkursplan i kursen Spanska, steg 2

Kurskod: Sp 1202
Poäng: 100

 

Mål som eleverna skall ha uppnått efter avslutad kurs

Den ökande internationaliseringen ställer krav på goda kommunikationsfärdigheter och vidgade kulturella perspektiv. Att kunna använda flera språk är betydelsefullt för internationella kontakter och för en alltmer internationaliserad arbetsmarknad.

Det spanska språket talas av mer än 350 miljoner människor på flera kontinenter. Många latinamerikaner, med spanska som modersmål, lever nu i Sverige.

I denna kurs ska du fördjupa din språkfärdighet, så att du kan förstå spanska i vardagliga situationer och klara dig i sådana situationer i tal och skrift. Du läser texter av ökande svårighetsgrad. Du tillägnar dig mer kunskap om spanskspråkiga länder, särskilt Spanien. Du ska fördjupa dina insikter om språk och språkinlärning samt samarbeta och ta ansvar för dina studier.

Arbetssätt och arbetsformer

Hörövningar: radioprogram, video, sånger, lärarens tal på spanska.

Talövningar: undervisningen sker i största möjliga mån på spanska. Vi har samtalsövningar i klass eller mindre grupp - parövningar, dialoger, diskussioner - framför allt i anslutning till lästa texter.

Grammatiska strukturövningar: muntligt, i grupp eller par, samt skriftligt. 
Översättningsövningar till spanska, bl a som repetition. Ordförrådsövningar, synonymer, osv.
Textläsning, ibland översättning till svenska av texten eller delar av den.

Fri skrivning: kortare uppgifter såsom brev, dagböcker, beskrivningar, resuméer.

Jämställdheten främjas genom par- och gruppövningar. Vi planerar gemensamt under kursens gång.

Utvärdering görs kontinuerligt, muntligt eller skriftligt.

Ämnes- och arbetsområden

Textmaterialet i läroboken Mucho gusto 1 och delar av Mucho gusto 2 eller Caminando B. Därutöver används Sveriges radios program på spanska, videoprogram, tidningsartiklar, någon novell eller "Fácil de leer"- bok, kanske som individuell uppgift. Vi lyssnar på spanska sånger och läser några spanska dikter.

 

Betygskriterier i kursen Spanska, steg 2

Godkänd

  • Du förstår huvudinnehållet i spanska, som talas i måttligt tempo och som rör kända eller vardagliga förhållanden.  

  • Du kan själv uttrycka dig på spanska i sådana sammanhang, om än relativt kortfattat eller på ett språk, som har formella brister.  

  • Du förstår även huvudinnehållet i ett nyhetsprogram på spanska (SR) eller ett annat radioprogram av liknande svårighetsgrad.  

  • Du har ett godtagbart uttal, dvs. du uttalar spanskan så att den förstås och accepteras av en infödd talare.  

  • Du har tillägnat dig ordförråd och grammatiska strukturer i basläromedlet någorlunda väl.  

  • Du förstår innehållet i stort av okända texter av lärobokens svårighetsgrad.  

  • Du har tagit ansvar för dina studier i ämnet och har kunnat samarbeta. 

  • Du har ganska bra realiakunskaper om några spanskspråkiga länder (geografi, näringar, klimat mm). 

 

Väl godkänd

  • Du förstår spanska, som talas i ganska måttligt tempo och som rör kända eller vardagliga förhållanden.  

  • Du kan själv uttrycka dig på spanska i sådana sammanhang på ett relativt korrekt språk och ej alltför kortfattat.  

  • Du förstår även utan större svårighet ett nyhetsprogram på spanska eller annat skolradioprogram av liknande svårighetsgrad.  

  • Du har ett gott uttal och en god intonation.  

  • Du har tillägnat dig basläromedlets ordförråd och grammatiska strukturer väl. 

  •  Du förstår utan problem innehållet i okända texter av läromedlets svårighetsgrad och något svårare texter med hjälp av ordbok eller ordlista.  

  • Du har tagit väl ansvar för dina studier i ämnet och samarbetat bra.  

  • Du har visat intresse för spanskspråkiga länder och har goda realiakunskaper. 

Mycket väl godkänd

  • Du förstår spanska, som talas i ganska måttligt tempo och som rör kända eller vardagliga förhållanden, och du förstår även ganska väl spanska, som ger information om nya förhållanden. 

  • Du kan själv uttrycka dig på spanska i vardagliga sammanhang på ett i stort sett korrekt språk och delta i en enklare diskussion på spanska. 

  • Du förstår utan svårighet ett nyhetsprogram på spanska eller program av liknande svårighetsgrad.  

  • Du har mycket gott uttal och god intonation.  

  • Du har tillägnat dig såväl ordförråd som grammatiska strukturer i basläromedlet mycket väl.  

  • Du kan förstå okända texter, även om de är något svårare än lärobokens.  

  • Du har kunnat arbeta självständigt, tagit väl ansvar för dina studier och även samarbetat bra.  

  • Du har visat stort intresse för spanskspråkiga länder och har goda realiakunskaper 

 

 

 

Råd och anvisningar 

För att du ska uppnå goda resultat är det viktigt:

  • att du är närvarande på lektionerna

  • att du kommer i tid

  • att du medför böcker och annat material (stenciler, anteckningsblock osv.)

  • att du är aktiv på lektionerna (detta inbegriper att du för anteckningar samt att du frågar om det du inte förstår)

  • att du utför ditt hemarbete

  • att du spontant söker information i uppslagsböcker (t.ex. använder lexikon då ordlistorna inte ger tillräcklig hjälp)

  • att du tar reda på läxan

  • att du tar igen det du missat om du varit sjuk