Projektarbetet(100 poäng) läsåret 2007/2008
Välkommen att arbeta med projektarbete i samhällsvetenskap!
Här har vi samlat all information du behöver för att kunna genomföra
projektarbetet i ett samhällsvetenskapligt ämne på ett bra sätt.
Den 11 mars 2008 är det senaste datumet att lämna in ditt projektarbete. Det
datumet kan tyckas ligga långt borta i tiden. Men eftersom projektarbetet är den
mest krävande uppgiften du kommer att utföra under din gymnasietid och att det
dessutom är krav på att du skall kunna visa att ditt arbete tillkommit under en
process är det hög tid att starta med arbetet genast. Det är ju faktiskt så att
projektarbetet ger 100 poäng och det medför att det förväntas att du lägger ner
ganska mycket tid på det.
I vilken form sker redovisningen av projektarbetet?
1. Projektarbetets slutprodukt
Det finns två redovisningsformer att välja på:
a)En skriftlig rapport på 15-20 sidor text. De flesta väljer denna
redovisningsform. Den ger en mycket användbar erfarenhet av hur man skriver ett
arbete, vilket man har nytta av vid universitetsstudier. Du hittar allt du
behöver veta om hur en skriftlig rapport utformas på sidorna 2 – 16
b)Du kan välja att redovisa genom en utställning, en demonstration,
en multimediaprodukt, anordna ett seminarium etc. Anvisningarna
för denna redovisningsform finna på s. 4
2. Loggbok
Loggboken skall beskriva din arbetsprocess. I den skall du kontinuerligt
anteckna allt vad du gör och funderar kring projektarbete. Läs mer i
Elevhandledningen s. 3
3. Utvärdering
En individuell skriftlig utvärdering av dina arbetsinsatser skall
skrivas ned i din loggbok innan du lämnar in den.
Innehållsförteckning:
s. 2 - 4 Elevhandledning Läs igenom den innan ditt första enskilda möte
med handledare.
Den
innehåller viktig information om hur du skall genomföra projektarbetet
s. 5 - 12 Manual för skriftlig rapport. Om du valt att skriva denna
redovisningsform måste
du läsa igenom manualen mycket noggrant. Den ger svar på nästan alla frågor!
s. 13-14 Kursplan och betygskriterier
Elevhandledning
Denna handledning skall du läsa igenom till din första träff med handledaren. Då
har du möjlighet att ställa frågor på det som du uppfattar som oklart.
Under projektarbetets gång skall du använda handledningen som en checklista – en
kontroll att du arbetar i rätt riktning.
Hur noga du följt råden och anvisningarna i elevhandledningen kommer att avgöra
ditt betyg på projektarbetet.
Tidsplan för projektarbetet
• Under vårterminen i årskurs 2 bestämmer du inriktningen av ditt
projektarbete
• Senast i början av september i årskurs 3 träffar du din handledare,
börjar arbeta med ditt projekt och formulerar en projektplan. Observera att det
är du som tar initiativet till handledningsträffarna, som totalt bör vara minst
fyra stycken.
• Du har möjlighet att senast den 15 januari 2008 lämna in ett första utkast
till ditt projektarbete. Inlämningen är frivillig och de som inte lämnar in i
tid går miste om denna förmån.
• Du för kontinuerligt noteringar i din loggbok som du fått av skolan om hur
arbetet fortskrider. Du skall minst fyra gånger och på eget initiativ lämna in
loggboken till din handledare.
• Projektarbetet skall vara klart den 11 mars 2008 då slutprodukten
samt loggbok inklusive självutvärdering skall lämnas till
handledaren för bedömning.
1.Handledning
Arbetsprocessen är oerhört viktig i
projektarbetet och handledningen är en väsentlig del i
denna. Vid dessa handledningsträffar diskuteras hur arbetet går, vilka
svårigheter som
uppstått och hur de skall kunna lösas. Se till att du träffar handledaren med
jämna
mellanrum så att du kan visa upp vad du åstadkommit och få hjälp med problem som
dyker upp. Det är ditt ansvar att ta kontakt med handledaren. Du skall ha
minst fyra
handledarträffar.
2.Idéskiss
Idéskissen har du i regel gjort i åk 2 i samband med val av inriktning av ditt
projektarbete.
Skissen innehåller förutom ämnesvalet en preliminär frågeställning. Denna
idéskiss
diskuteras med handledaren och ligger till grund för projektplanen.
3.Projektplan
I projektplanen skall du beskriva uppläggningen av ditt arbete. Du skall utgå
ifrån din
problemformulering. De frågor som skall besvaras i din projektplan är
a. Vilket ämne har jag valt? Bakgrunden till valet och varför jag
valt detta ämne. Hur har jag avgränsat mitt ämne?
b. Vilken är min problemformulering? Vilket mål och vilket syfte
har jag med projektarbetet?
c. Hur skall jag gå tillväga? Vilken information behöver jag? Hur
får jag tag på den? Vilka metoder skall jag använda?
d. Hur skall resultatet redovisas? Skall jag välja skriftlig eller
annan typ av redovisning?
e. När skall arbetet utföras? Du skall göra en tidsplan för de
olika delarna i projektarbetet.
Projektplanen skall vara inlämnad till handledaren senast den 2 oktober
4.Loggbok
Loggboken är en dagbok som du för
kontinuerligt under ditt arbete med projektet. Den
skall innehålla vad du gör, varför och när du gör det. Du
skall notera det tankearbete
som pågår under hela projektarbetet, alltifrån idéskissen till den färdiga
produkten. I
loggboken diskuterar du de hinder och problem som uppstår
på vägen och som kan leda
till ändringar i dina ursprungliga planer. Av loggboken skall framgå hur du
arbetat med
informationssökning, vilka kontakter du tagit och hur du värderat informationen
och
kontakterna. Det skall också framgå vilka insikter som arbetet med
projektarbetet givit
dig.
En noggrant förd loggbok ger en god bild av hur arbetet fortlöper och är till
hjälp när du
skriver din projektredovisning. Den är också av betydelse vid betygsättningen.
Ingen
loggbok – inget betyg! En bra loggbok – större chans till högt betyg.
Det är obligatoriskt att avluta loggboken med en självutvärdering dvs en
sammanfattning
av hur arbetet fortlöpt, hur dina kontakter med handledaren fungerat samt vilken
användning du har haft av dokumenten om projektarbetet.
Loggboken skall lämnas in till handledaren minst
fyra gånger varav två
gånger under höstterminen
5.Presentation och redovisning
Presentationen kan se olika ut
beroende på vad det är för slag av projektarbete.
A. Även om
du väljer att göra en utställning, en demonstration, en multimediaprodukt,
anordna ett seminarium etc krävs det dessutom en
skriftlig rapport. Rapporten
skall vara en sammanfattande beskrivning av ditt
arbete. Har du skrivit en utförlig loggbok
är tankearbetet redan gjort.
Rapporten skall uppfylla följande krav:
1.Den skall vara på 4-6 numrerade A4-sidor, Times New Roman teckensnitt, tolv
punkters
storlek och enkelt radavstånd.
2.Den skall innehålla en inledning med bakgrund, problembeskrivning samt
metoddiskussion.
3.Den skall innehålla en beskrivningen av arbetsprocessen, vilka idéer som dykt
upp,
vilka svårigheterna varit och vilka överväganden som gjorts.
4.Den skall innehålla vilket resultat du uppnått och hur resultatet
överensstämmer med de
förväntningar du haft. Du skall också analysera och utvärdera det
uppnådda resultatet.
5.Den skall innehålla en sammanfattning samt en källförteckning.
B. De flesta
som väljer en teoretisk inriktning av projektarbetet väljer att skriva en
uppsats.
De krav som ställs på en sådan finns i en särskild
instruktion, ”Manual för projektarbete” på s. 5
6.Bedömning
I betygskriterierna s. 13 ser du vad
som ligger till grund för bedömningen av ditt arbete
med projektet. Idéskissen, projektplanen, loggboken samt den skriftliga
redovisningen är
den skriftliga dokumentation, som ligger till grund för bedömningen.
Manual för Projektarbete
1. Vad krävs av ett projektarbete?
Projektarbetet är en förberedelse för framtida studier vid universitet eller
högskola. Syftet med projektarbetet är inte att du skall utföra vetenskaplig
forskning (även om det givetvis inte är förbjudet). Däremot skall du få en
inblick i hur vetenskapligt arbete går till. Du får genom projektarbetet
möjlighet att visa din förmåga att planera, genomföra och redovisa ett större
arbete som dessutom skall betygsättas och är en förutsättning för att du skall
vara behörig till högre studier. Eftersom projektarbetet är en utdragen
arbetsprocess är det viktigt att du hela tiden på eget initiativ tar
kontakt med din handledare och informerar om de olika stegen i din undersökning,
från start till mål. Till skillnad från vanliga uppsatser år projektarbetets
form minst lika viktigt för betygsättningen som dess innehåll.
De krav som ställs på ett riktigt bra projektarbete är:
• Du skall vara väl insatt i ditt ämne
• Ditt arbete skall vara probleminriktat - inte bara beskrivande
• Elementär källkritik skall tillämpas
• Dispositionen skall vara väl fungerande
• Din text får inte vara ren avskrivning
• Språket skall vara begripligt och korrekt
• Den skriftliga rapporten, uppsatsen, får omfatta högst 20 sidor text
• Ordbehandlare skall användas vid utskriften
• Uppgiften skall vara inlämnad i tid
• Du skall ha haft regelbundna kontakter med din handledare
• Du skall efter inlämningen, vid samtalet med din handledare, visa god
förtrogenhet med
de källor du använt
• Ditt arbete får endast undantagsvis bygga enbart på källor från Internet
2. Handledning av projektarbete
Så fort som möjligt, senast i början av september 2007 skall du träffa din
handledare och påbörja ditt projektarbete. Observera att det är du som tar
initiativet till de mer eller mindre regelbundna träffarna och att de totalt bör
vara minst fyra stycken under projektarbetets gång.
Vid dessa träffar kommer din handledare att hjälpa dig i sökandet efter en
lämplig precisering och problematisering av uppgiften och avgöra om dina idéer
är genomförbara. Handledaren skall stötta och ge råd när det gäller val av
metod, material och information. Det är också handledaren som skall göra en
sakkunnig bedömning av såväl arbetsprocessen som din slutprodukt: den skriftliga
rapporten.
Handledarens betygsättning baseras med andra ord på din insats och
kunskapsutveckling under hela projektarbetet. Varje led i arbetsprocessen är
föremål för bedömning. Från idéskiss, projektplan och loggbok fram till den
färdiga uppsatsen!
3. Vad skall ett projektarbete innehålla?
Ett projektarbete omfattar normalt 15-20 sidor text . Trots begränsningen i
omfång skall det alltid innehålla följande delar:
1. Titelsida
På titelsidan anger du rubriken för ditt ämne, men observera att titeln bör
vara kort.
Ibland kan det vara motiverat med en förtydligande underrubrik i stil med
”Hitler - en
studie i tyranni”. Titeln på projektarbetet med ditt namn under placeras
lämpligen på
sidans övre del. Längst ned till höger anger du att det är frågan om ett
projektarbete,
skolans namn, läsår samt namnet på din handledare.
2. Innehållsförteckning
För att underlätta för läsaren att snabbt hitta i projektarbetet och få en
god överblick över
dess innehåll och uppläggning måste du ha en innehållsförteckning omedelbart
efter titel-
sidan samt numrera dina sidor. Varje avsnitt med egen rubrik i den löpande
texten skall
få en egen rad med sidhänvisning i innehållsförteckningen. Sidnumreringen börjar
med
den första sidan i den löpande texten. Titelblad och innehållsförteckning skall
alltså
inte numreras.
3. Inledning
Det är viktigt att du lägger ned mycket arbete på inledningen eftersom den
är själva
”nyckeln” till ditt projektarbete. Eftersom inledningen är oerhört viktig ges
ytterligare
information om hur den skall se ut nedan (sid. 3). Den skall alltid innehålla en
presentation av ditt ämne och metod, en preciserad problemställning och en
kortfattad
genomgång och källkritisk kommentar av det material - böcker, tidningar, brev,
intervjuer
m.m. - som du har använt. Ibland kan det vara befogat att ta med en kort
förhistoria.
4. Sakframställning - avhandlingsdel
Med sakframställning ( eller avhandlingsdel) avses huvuddelen av ditt
projektarbete, som
skall ägnas sammanställning och analys av ditt insamlade material. Du skall på
detta
utrymme bearbeta och tolka ditt material utifrån den frågeställning du angivit i
inledningen! Håll dig troget till frågeställningen och undvik onödiga
utvikningar!
Alla fakta som du tar med i sakframställningen måste komma från dina källor.
Denna del
av uppsatsen kommer därför att till stor del bestå av referat från olika källor,
ibland
kombinerade med citat. För läsbarhetens skull är det viktigt att du tänker
igenom
dispositionen noga och delar in framställningen med hjälp av mellanrubriker. Se
till att
rubrikerna överensstämmer med innehållet i kapitlet eller avsnittet.
5. Sammanfattning - konklusion
När du är färdig med din sakframställning är det dags att sammanfatta
resultatet för läsa-
ren. Här är det viktigt att du försöker besvara de frågor du ställt i
inledningen -
återkopplingen till dem måste vara kristallklar! Du skall alltså kort
sammanfatta din
problemställning, vilka fakta du dragit fram i sakframställningen och dra
slutsatser som
du kopplar till din frågeställning. Det är också tillåtet att göra egna
reflexioner. Däremot
skall man normalt inte föra in ny information i sammanfattningen.
6. Notförteckning
Eftersom du skall arbeta utifrån ett ”vetenskapligt förhållningssätt” måste
du belägga
varifrån du har hämtat dina uppgifter. Du skall helt enkelt tala om för läsaren
i vilken
bok, artikel, tidning eller Internetsida dina uppgifter finns om denne av någon
anledning
vill kontrollera dem. Det är därför viktigt att din notapparat fungerar.
7. Referenser
Med referenser avses all den information du använt dig av för
ditt projektarbete,
såsom böcker, tidningar, Internet, brev, intervjuer och liknande. Du kan om du
vill
använda andra rubriker, t.ex. litteraturlista, käll- och litteraturförteckning
eller
källförteckning. Det är dock enklare att använda rubriken referenser
eftersom du då
inte behöver dela in det utnyttjade materialet i källor och litteratur. Oavsett
vilken
rubrik du väljer skall endast de böcker du faktiskt läst och som återfinnes i
dina noter
tagas med!
8. Bilagor
Det kan ibland finnas anledning att ta med tabeller, kartor eller en
personförteckning i
uppsatsen. Om detta hotar att bryta ”den röda tråden” i din framställning kan
du, om du
ändå vill ha dem med, placera dem sist i projektarbetet. Tänk på att tabeller,
kartor och
liknande skall tjäna ett konkret syfte och att de därför måste
kommenteras! Du kan alltså
inte bara hänga på bilagor på uppsatsen för att den skall se tjock ut – det
måste finnas en
mening med att de finns där.
4. Hur skall inledningen utformas?
Inledningens syfte är att förbereda läsaren på vad som skall komma. Därför kan
den inte få sin
slutgiltiga form innan man säkert vet vad som kommer. ”Inledningen är som en
nyckel till projektarbetet, och nyckeln skall inte sättas i dörren förrän huset
är färdigt”. Så även om inledningen ofta är det första man skriver skall det
också vara bland det sista man skriver! Det händer nämligen nästan alltid att
man under arbetets gång ändrar inriktning på sitt arbete och då måste givetvis
även inledningen ändras.
Inledningen bör vara kort, dvs 1-2 sidor, och skall innehålla:
1. Presentation av ämnet
Du skall definiera och avgränsa ditt arbete så noggrant som överhuvud är
möjligt och
redogöra för den metod du tänker använda. Det är viktigt att du motiverar ditt
val av
avgränsning. Ett bra skäl kan vara att undersökningen annars hade tagit för lång
tid, att
den blivit för lång eller att det varit svårt eller omöjligt att hitta material.
2. Problemställning
Du skall ange syftet med ditt specialarbete i stil med ”Syftet med denna
uppsats är att
försöka ta reda på ... belysa ... få svar på ... jämföra …undersöka ...”.
3. Redogörelse för metod och källor
Du skall redan i inledningen kortfattat beskriva och kommentera den
information du har
använt som underlag för ditt specialarbete. Genom att du presenterar dina källor
kan
läsaren själv värdera din uppsats och dina slutsatser. Ange därför inte bara
bokens titel
och författarens namn utan också när boken skrevs, vem författaren är (om det
står i
boken vilket yrke, vilken titel etc. författaren har). Det är skillnad på om
författaren är
professor, journalist, amatörhistoriker eller politiker. Vem är mest trovärdig
vad gäller en
beskrivning av den ryska revolutionens orsaker, historieprofessorn eller
ordföranden i
antingen KPML (r) eller Nationalsocialistisk Front?
Svaret är nog självklart… Så när du redogör för använd litteratur ställ t.ex.
följande
källkritiska frågor: Vem är författaren? Har han något intresse av att vinkla
informationen? Hur nära i tiden befinner sig författaren sitt ämne? Är han
ögonvittne eller
återger han bara vad han hört eller läst? Hur gammal är boken? Hur aktuella är
uppgifterna? I vad mån är boken påverkad av ”tidsandan”? Så är exempelvis
svenska
historieböcker från början av 1900-talet ofta nationalistiska medan böcker från
1970-talet
präglas av ett mer socialistiskt synsätt.
Förutom din källkritiska granskning ska du redovisa hur du har genomfört din
forskning. Alltså vilken metod du har använt dig av. Har du enbart använt dig av
tryckta källor? Har du t.ex. gjort intervjuer eller enkätundersökningar, bör du
diskutera
problematiken kring dessa metoder.
4. Eventuellt förhistoria
Här bör man tänka på vem man skriver för! När du skriver ditt projektarbete
skall du utgå
ifrån att du skriver för en läsare som är allmänbildad. Du behöver därför inte
förklara rena
självklarheter. Skriver du t.ex. projektarbetet i ämnet historia skall den
historiska
inledningen vara kortfattad och egentligen bara påminna läsaren om något denne
redan
vet men gärna vill ha uppfriskat!
Det förtjänar att påpekas att en inledning inte är samma sak som ett förord där
man tackar familjen, vänner och bekanta, katten eller sin handledare för stöd
och uppmuntran under arbetet med projektarbetet. Något förord behöver du inte ha
med. Har du det skall det placeras före inledningen och på en onumrerad sida.
5. Noter
När du skriver din uppsats är det viktigt att du använder dig av noter. Det är i
själva verket ett villkor för att uppsatsen skall bli godkänd! Det vetenskapliga
motivet till att använda noter är att underlätta för läsaren att bedöma
argumentationens hållbarhet. Du skall göra på samma sätt. Den som läser din
uppsats skall kunna kontrollera dina sakuppgifter. Då måste han eller hon få
information om var du hittat dina fakta. Det gör du genom att sätta ut noter.
Noter kan användas även till annat. De kan användas till att ge läsaren extra
information som, om den inarbetades i den löpande texten, skulle bryta ”den röda
tråden” och därmed försämra läsbarheten av ditt projektarbete. Det kan gälla
biografiska uppgifter, måttangivelser under äldre tid och liknande
faktauppgifter.
Du behöver inte belägga alla sakuppgifter med noter. Det går bara inte, för då
skulle nästan hela utrymmet behöva användas enbart till det. För det som är
allmänt känt behöver du inte ha någon nothänvisning. Påståendet ”Sverige ligger
i Nordeuropa” skulle man kunna belägga med en not i stil med Norstedts
Skolatlas, sidan 12 men det gör man givetvis inte. Det samma gäller för
påståendet att första världskriget bröt ut sommaren 1914.
Du behöver således inte belägga allmänt kända eller triviala fakta med en not.
Skulle du tveka är den klokaste lösningen att sätta dit en not - men tveka i så
fall inte för ofta! Däremot skall du inte sätta ut noter efter dina egna
påståenden. Tänk på att egna åsikter, politisk propaganda och slutsatser som
inte baseras på fakta inte hör hemma i en vetenskapligt uppbyggd uppsats som
projektarbetet.
6. Hur gör man nothänvisningar?
Det är viktigt att du inte konstruerar ett eget ”hemmagjort” system för att
sätta noter. Om du följer nedanstående rekommendationer finns det ingen risk att
du gör fel:
• Fotnoten är en siffra, som sätts efter stycket, där faktauppgifterna är
hämtade från annat
håll.
• Siffran placeras något högre än raden i övrigt, i stil med detta1 .
Numreringen skall vara löpande. Du börjar alltså med not 1 och fortsätter till
99 (och börjar därpå om med not nr. 1 eftersom man bör undvika noter högre än
99). Så många noter blir det för övrigt knappast tal om i ett projektarbete på
15-20 sidor.
• Det är inte särskilt komplicerat att sätta ut noter om man använder
ordbehandlare, som ofta har en inlagd funktion för fotnoter. I Word hittar du
den i menyn ”Infoga” och funktionen heter ”Fotnoter och slutkommentarer”.
• Noterna hänvisar till nottext, som finns antingen längst ned på sidan eller
samlade i slutet av specialarbetet, omedelbart efter sammanfattningen.
• Du bör undvika att sätta noter efter varje mening. Ofta räcker det med en not
efter varje stycke.
• En och samma not kan innehålla hänvisningar till hur många böcker och andra
källor som
helst. Du behöver alltså inte ha en särskild not för varje bok som du har använt
när du
skrev stycket!
• Noterna skall vara korta. De skall innehålla uppgift om författarens
efternamn, vilket år
skriften publicerades samt på vilken sida eller sidor uppgiften finns. Följande
not är fullt
tillräcklig: Kieser-Rydén (2001), s. 12-18. ( Förkortningen s. betyder ”på
sidan”).
• I de fall författarnamn saknas anges bokens titel, tryckår samt sida, t.ex.
Statistisk Årsbok
2001 (2002), s. 42. Då brukar man också kursivera bokens titel.
• För antologier gäller att du skall ange utgivaren, t.ex. Ankarloo (red.), och
därefter bokens
titel, tryckår samt sida. (Förkortningen red. betyder ”redaktör”).
• För tidningsartiklar skriver man tidningens namn, som kursiveras, samt datum,
t.ex.
Dagens Nyheter, den 11 september 2001. För tidskriftsartiklar anges tidskriftens
namn,
som kursiveras, och nummer, t.ex. Populär historia 2001:4 . Om det framgår vem
som
har skrivit tidningsartikeln eller uppsatsen skall den uppgiften också tas med.
• För uppgifter hämtade från nätet gäller att du skall uppge dels sökdatum, dels
hela Internetadressen. Skriver du om vikingatiden kan noten exempelvis se ut på
följande sätt: http://www.foteviken.se/museum/skepp.htm (sökdatum 1 augusti
2002).
1 Så här skall noten se ut. Den skall
skrivas med mindre grad (10 punkter) än den löpande texten och med mindre
radavstånd. En fotnot får därigenom ett
kompaktare utseende och blir något mindre lättläst än den löpande texten. Det
blir därför mycket svårt för läsaren att missa att en fotnot just är en fotnot!
7. Hur använder man citat?
Det är givetvis tillåtet - och ofta nödvändigt - att använda citat i
projektarbetet. De skall då markeras med citationstecken (” ”). När citatet är
slut sätter du ut en fotnot. För citat gäller vissa rekommendationer och regler:
1. Tag hellre med många och korta än få och långa. Det ökar läsbarheten.
2. Det gäller att få med de väsentliga delarna i den citerade källan.
3. Hoppar man över några betydelselösa ord i ett citat skall detta markeras med
tre punkter
omgivna av en hakparentes, t.ex. ... . I de fall det är frågan om mycket
långa avsnitt
som överhoppas inuti citatet används hakparentes och tre tankstreck, t.ex. ---
.
4. Ibland finns det citat inuti den text man citerar. Detta inre citat markeras
med enkelt cita-
tionstecken (´ ´).
5. Ett citat skall ordagrant återge ursprungstexten och inga förändringar får
göras.
6. Citat på engelska behöver inte översättas. För citat på övriga främmande
språk gäller
att de bör översättas helt eller delvis.
8. Referenser
Förteckningen över den information du använt dig av för ditt projektarbete kan
antingen
kallas ”referenser”, ”litteraturlista” eller ”källförteckning”. Enklast är dock
att använda ru-
briken ”referenser” eftersom den skapar minst problem vid sorteringen av det
använda materialet.
Det är viktigt att man i litteraturförteckningen endast tar med det
material man använt, ingenting annat. Annars får förteckningen karaktär
av ”skådebröd”, dvs man vill visa att man läst många böcker. Enklaste sättet att
undvika detta är att när man är färdig med uppsatsen gå igenom samtliga fotnoter
och bara ta med böcker och andra källor (tidningsartiklar, intervjuer, enkäter),
som finns nämnda i dem.
Det är viktigt att du är noggrann. En förteckning får exempelvis inte se ut på
följande sätt:
Källförteckning:
1. Internet.
2. Egna kunskaper
3. Uppslagsverk
En sådan förteckning kan inte godkännas eftersom den som läser projektarbetet
omöjligt kommer att kunna hitta de referenser författaren stöder sig på. Att
bara ange ”Internet” är det samma som att ange ”Stadsbiblioteket” som källa och
överlåta till läsaren att bäst han eller hon kan försöka lista ut vilken bok som
avses. Inte heller ”Egna kunskaper” kan användas som referens eftersom
uppsatsförfattaren givetvis har fått uppgiften någonstans ifrån, t.ex. en bok
eller en intervju. Referensen ”Uppslagsverk” måste preciseras så att läsaren får
veta vad uppslagsverket heter, vilket band som har använts och när det trycktes.
Om du använt dig av olika slags material till ditt specialarbete kan du sortera
det under
lämpliga rubriker i din referenslista: I: Tryckta källor för böcker,
tidningar och tidskrifter,
II: Otryckt material för handlingar i stil med brev, dagböcker m.m., III:
Internet för
material som du hämtat från nätet. Under rubriken IV: Övrigt kan du
redovisa intervjuer, enkäter, uppgifter från TV-program, videofilmer och dylikt.
När du sammanställer din förteckning bör du tänka på följande:
För böcker:
• Förteckningen skall ställas upp i alfabetisk ordning efter författarens
efternamn. Om det är
frågan om en antologi skall du placera boken efter redaktörens efternamn. För
böcker som
saknar författarnamn gäller bokens titel, tryckår och förlagsort (t.ex.
Statistisk Årsbok
2001, Stockholm 2002).
• Utöver författarens eller redaktörens efternamn anges även hans förnamn,
bokens titel,
tryckår och förlagsort. (t.ex. Rystad, Göran, Sallnäs, Birger, Dokument och
ögonvittnen,
band 1, Lund, 1970). Dessa uppgifter hittar du ofta på bokens försättsblad. I de
fall
förlagsorten inte framgår anger du istället tryckort.
• Titeln på en bok, tidskrift och liknande brukar skrivas med kursiv stil för
tydlighetens skull.
För intervjuer:
• Har du intervjuat någon för ditt arbete skall du ange den intervjuades namn,
bostadsort,
befattning samt datum för intervjun (t.ex. Göran Persson, Malmö, statsminister,
den 11
september 2001).
• Ibland kan ämnet för intervjun vara känsligt. Du kan i sådana fall låta den
intervjuade uttala sig anonymt förutsatt att du noggrant redovisar hur du gått
tillväga.
• Har du gjort flera intervjuer måste du redovisa hur du gått tillväga redan i
inledningen. Du skall där förklara för läsaren syftet med intervjuerna, beskriva
platsen för intervjun samt redogöra för urvalet av intervjupersoner. Reflektera
gärna över om du kan ha styrt dem med dina frågor och ange huruvida intervjun
genomfördes som ett öppet samtal eller om du hade färdigformulerade frågor.
• Din intervjuguide skall placeras som en särskild bilaga sist i uppsatsen.
För otryckt material:
• Om du använt otryckt material för ditt projektarbete anger du arkiv,
arkivbildare och
arkivserie (t.ex. Landsarkivet i Lund, Malmöhus länsstyrelses arkiv: Handlingar
till
femårsberättelser).
För Internet:
• Eftersom information på Internet ofta skiftar utseende, byter plats eller tas
bort helt skall du alltid ange sökdatum. Du bör också, om det är möjligt, ta
kopior av det använda materialet från nätet så att det kan uppvisas för
handledaren.
• Vad gäller Internetadresser skall de vara så utförliga som möjligt. Om du
t.ex. skriver om vikingaskepp och hämtar information från Fotevikens Maritima
Centrum i Vellinge skall du ange hela adressen. http://www.foteviken.se/museum/skepphtm
(sökdatum 1 augusti 2002).
PA1201 - Projektarbete - 100 poäng
Projektarbetets syfte
Projektarbetet syftar till att utveckla förmågan att planera, strukturera
och ta ansvar för ett större arbete och ge erfarenhet av att arbeta i
projektform.
Projektarbetet syftar också till att tillämpa och fördjupa kunskaper inom ett
kunskapsområde inom ett program eller en studieinriktning.
Projektarbetets karaktär
Projektarbetet innebär planering, genomförande och utvärdering av ett
arbete. I projektarbetet är arbetsprocessen lika viktig som
slutprodukten.
Med arbetsprocess menas att eleven skall välja ett kunskapsområde, avgränsa det,
formulera ett problem eller ställa en fråga.
Dessutom ingår i projektarbetet att eleven undersöker och beskriver vad som
krävs för att kunna lösa detta problem eller besvara denna fråga i form av
exempelvis arbetsinsats, material och kunskaper.
Projektarbetet skall planeras så att det kan slutföras inom den tid som står
till förfogande.
I projektarbetet följer, diskuterar och bedömer en sakkunnig lärare,
handledaren, arbetet i dess olika faser.
Projektarbetet sker enskilt eller i grupp inom ramen för ett program eller inom
ramen för elevens studieinriktning.
Arbetet ger tillfälle att befästa och utveckla färdigheter inom ett
kunskapsområde som är centralt för utbildningen.
Projektarbetet kan anlägga olika perspektiv på ett kunskapsområde, men ett
projektarbete består alltid av en process och leder alltid fram till en
slutprodukt. Denna slutprodukt kan vara ett konkret föremål, en tjänst,
en dansföreställning, en film, en utställning eller dylikt. Ett projektarbete av
mer teoretisk karaktär kan bestå i att ställa en fråga, formulera ett problem
eller ställa upp antaganden. För att besvara frågan, lösa problemet eller
bekräfta antagandena söks, värderas och används information. Denna information
kan antingen vara ett resultat av egna undersökningar eller hämtas från
publicerade källor utan att för den skull vara en reproduktion. Ett sådant
projektarbete kan redovisas som en uppsats eller i annan form, till exempel
genom att utnyttja multimedia.
Projektarbetets mål
Eleven skall
kunna välja ett kunskapsområde och inom detta avgränsa en uppgift eller ett
problem
kunna välja relevant material och metod samt relevanta redskap
kunna upprätta en projektplan och vid behov revidera denna
kunna föra loggbok över arbetets gång och fortlöpande redovisa processen
kunna diskutera arbetets utveckling med handledaren
kunna åstadkomma en slutprodukt som innebär en självständig lösning av den valda
uppgiften eller det valda problemet
kunna göra en skriftlig redovisning av projektet som beskriver arbetets gång
från idé till slutprodukt
kunna skriftligt eller muntligt värdera arbetsgång och resultat.
Betygskriterier
Betygskriterier
Godkänd
Eleven planerar och genomför med handledning ett projektarbete som innebär
lösningen på det problem eller ger ett rimligt svar på den fråga som är
projektarbetets utgångspunkt.
Eleven utarbetar en projektplan, för loggbok under hela projektarbetet samt
redovisar och diskuterar under flera träffar med handledaren hur arbetet
fortskrider.
Eleven redovisar skriftligt arbetsgången och resultatet av projektarbetet.
Eleven värderar med handledning arbetsgången och resultatet
Eleven blir färdig med projektarbetet inom den tid som står till förfogande.
Väl godkänd
Eleven visar självständighet i valet av kunskapsområde och i formulering av
uppgift eller problem som projektet skall lösa.
Eleven beskriver olika metoder, arbetsredskap och material samt väljer kritiskt
bland dessa och resonerar kring sina val.
Eleven identifierar problem som kan uppstå under arbetets gång och förmår lösa
dessa.
Eleven tar till vara och utvecklar andras synpunkter.
Mycket väl godkänd
Eleven tar egna initiativ och visar uppfinningsrikedom och fantasi, dels i
formuleringen av problem eller uppgift, dels i valet av metod, arbetsredskap och
material.
Eleven motiverar sina val med väl underbyggda argument.
Eleven visar skicklighet i utförandet av slutprodukten.
Institutionen för historia och samhällskunskap
Katedralskolan läsåret 2007/2008
Katedralskolan läsåret 2002/2003