SH1204-Internationella relationer (50 poäng)

 Internationella relationer är ett tvärvetenskapligt ämne som behandlar den politiska världsbilden som den framträder idag till följd av historiska, geopolitiska, ekonomiska och ideologiska förhållanden.

  

Mål som eleverna skall ha uppnått efter avslutad kurs

  

Arbetssätt och arbetsformer

I undervisningen varvas teori - som ger de begreppsmässiga och analytiska verktygen - med ett undersökande arbetssätt som ofta utgår från ett aktuellt internationellt problem.

Studiebesök och kontakter med politiska och ideella organisationer med internationell inriktning är ett viktigt inslag i undervisningen.

 

Ämnes- och arbetsområden

Ämnet fokuserar huvudsakligen på de hot som störda internationella relationer leder till och på de möjligheter som öppnas genom utökat internationellt samarbete.

Som hot kan i detta sammanhang nämnas försvagade internationella organisationer, ultranationalism, kapprustning, fattigdom, åsidosättande av folkrätten, terrorism och internationell anarki.

Som möjligheter kan nämnas folkrättens stärkta ställning, olika former av vapen- och rustningskontroll, freds- och konfliktforskning, krishantering, expansion av de globala nätverken inom FN:s ram (t.ex. miljö, infrastruktur, ekonomi, utbildning….)

 Andra studieområden är bl.a.:

 

 

Betygskriterier

 Kriterier för betyget Godkänd

Eleven beskriver mål och medel vid studiet av utrikes- och säkerhetspolitiska frågor.
Eleven diskuterar orsaker till och följder av konflikter.
Eleven reflekterar över begreppet etnicitet och dess betydelse i samhällslivet.
Eleven redogör för innebörden av de mänskliga rättigheterna och hur de ska kunna efterlevas.

 

Kriterier för betyget Väl godkänd

Eleven redogör på ett insiktsfullt sätt hur mål och medel samspelar inom den internationella politiken.
Eleven analyserar orsaker till och följder av konflikter samt föreslår tänkbara lösningar.
Eleven preciserar och analyserar etnicitetens roll och betydelse inom något område.
Eleven ger exempel på konsekvenserna av att leva efter de mänskliga rättigheterna.

 

Kriterier för betyget Mycket väl godkänd

Eleven förstår, strukturerar, tolkar och granskar kritiskt valda problemområden samt värderar och tar ställning i olika sak- och värderingsfrågor.

 

Läsåret 20002/2003

Tillbaka