SH 1203
Elevkursplan i Samhällskunskap C (100 poäng )
Mål som eleverna skall ha uppnått efter avslutad kurs
Du skall
kunna tillämpa samhällsvetenskapliga modeller, metoder och teorier på
komplexa samhällsfrågor samt ge egna förslag på lösningar
vara förtrogen med användandet av olika källor och medier samt kritiskt kunna granska och tolka dessa
vara medveten om de grundläggande värderingar och ställningstaganden som ligger till grund för att eleven skall kunna argumentera och aktivt ta ställning.
Du skall i ditt arbete kring några komplicerade samhällsfrågor kunna
...... analysera olika orsaker och konsekvenser
...... redovisa hur olika synsätt ger olika lösningar samt ge egna lösningar
...... visa insikt vad som formar den egna livssituationen och komplexa mänskliga situationer
Du skall förbereda dig för högre samhällsvetenskapliga studier genom ett utvecklat självständigt arbetssätt och en
uppövad analysförmåga.
Arbetssätt och arbetsformer
Du liksom övriga elever i undervisningsgruppen skall delta i planering, uppläggning och utvärdering av undervisningen.
Du har ett eget ansvar i att deltaga i planeringen och att lägga ner tid, engagemang och arbete på dina samhällskunskapsstudier samt att medverka i utvärderingen av undervisningen som dels sker fortlöpande dels sker i slutet av kursen.
Du diskuterar arbetssätt och arbetsformer tillsammans med övriga i gruppen och din lärare. Strävan skall vara att ta reda på hur det förhåller sig (faktakunskap) , undersöker varför det är så (analys), klargör vad du själv och andra tycker (värderingar) En viktig del av analysarbetet är att formulera frågor och med fakta söka besvara dessa. Svaren ger i regel upphov till nya frågor och behov av att ta in ytterligare fakta - bearbeta nya samhällsfrågor.
Ämnes- och arbetsområden
Kursen har ett rikt innehåll och ett urval måste göras. Det är viktigt att urvalet görs så att dina möjligheter att förstå hur samhället fungerar underlättas. Din och dina kamraters intresseinriktning skall också ha stor inverkan på urvalet
Aktuella händelser påverkar valet av ämnesstoff och inriktning och djup av studierna och när och i vilket sammanhang man kommer in på de grundläggande begreppen i nedanstående områden.
Särskilt viktigt: En fördjupad jämförande analys av konstitution/grundlagar, medborgerliga fri- och rättigheter, parlamentarism, riksdag och regering och dagspolitik
Särskilt viktigt: Hur demokratin kan utvecklas i Sverige och i världen. Olika syn på demokratibegreppet. Demokratins problem.
Särskilt viktigt: Hur kan konflikter lösas och fredliga förhållanden uppnås, FN-rollspel
Särskilt viktigt: Hur det är att vara medborgare i din kommun, hur man praktiskt hanterar olika livssituationer
Internationell ekonomi
Särskilt viktigt: Den internationella handelns förutsättningar i teori och praktik, valutafrågor, EU, handelsorganisationer, globaliseringen, ulandskunskap
Särskilt viktigt: Brottsslagstiftning, Domstolar, Familje- arvs- , hyreslagstiftningen
Särskilt viktigt: Att känna till , jämföra och analysera viktiga politiska, samhällsekonomiska och sociala händelser i Sverige och i andra länder
Betygskriterier i kursen Samhällskunskap C
Godkänd
Du skall vara närvarande på lektionerna, delta i planering och ta ansvar för dina studier
Du skall ha en kunskapsgrund inom de olika sakområden du arbetat med
Du skall redogöra för och ge exempel på hur olika idéer och värderingar uppstår och formas i samhället
Du skall kunna använda olika modeller och metoder för att beskriva och analysera samhällsfrågor.
Du skall uppvisa ett medvetet, konstruktivt kritiskt förhållningssätt vid arbetet med samhällsfrågor.
Du skall kunna använda och ställa samman fakta ur lärobok, bibliotek och Internet
Du skall kunna kommentera kartor, diagram och bilder.
Du skall på ett lämpligt sätt kunna uttrycka dina tankar i tal och skrift
Väl godkänd
Du skall ha en kunskapsgrund inom olika sakområden som möjliggör för dig att jämföra och dra slutsatser
Du skall analysera och värdera samhällsfrågor ur olika perspektiv
Du skall delta aktivt i undervisningen genom att ställa relevanta frågor och föra undervisningen framåt
Du skall kunna arbeta källkritiskt med olika källor samt använda någon samhällsvetenskaplig metod
Du skall analysera idéer och värderingar utifrån olika perspektiv
Du skall formulera egna hypoteser och pröva dessa med hjälp av olika modeller
Du skall kunna uttrycka dig i tal ock skrift med självständighet och god struktur
Mycket väl godkänd
Du skall ha en kunskapsgrund inom olika sakområden som möjliggör för dig att analysera och reflektera
Du skall kunna dra slutsatser och föreslå lösningar på olika samhällsfrågor
Du skall kunna arbeta med olika typer av material, bedöma tillförlitligheten hos olika källor samt visa i ditt arbete ett kritiskt förhållningssätt till fakta, tolkningar och värderingar
Du skall medvetet kunna välja modell eller metod vid arbetet med samhällsfrågor och motivera ditt ställningstagande.
Du skall kunna analysera en samhällsfrågas konsekvenser utifrån individ- grupp- och samhällsperspektiv samt diskutera hur värderingar och urval av fakta avgör konsekvenser för handlandet
Denna elevkursplan gäller läsåret 2003/2004