SH 1202

Elevkursplan i Samhällskunskap B (100 poäng )

 

Mål som eleverna skall ha uppnått efter avslutad kurs

Du skall
bli medveten om hur politiska, ekonomiska, geografiska och sociala förhållanden formar såväl vårt eget som det internationella samhället

kunna tillämpa samhällsvetenskapliga modeller och metoder på komplexa samhällsfrågor

kunna hämta information från olika källor och medier samt kritiskt granska och tolka dessa

kunna utöva ett kritiskt förhållningssätt till olika samhällsfrågor och samhällets utveckling

kunna använda ett grundläggande samhällsvetenskapligt perspektiv för att analysera olika frågor och vara medveten om hur orsaker, konsekvenser och åtgärder hänger ihop.

Arbetssättet och innehållet i kursen skall förmedla och förstärka våra grundläggande demokratiska värderingar

 

Arbetssätt och arbetsformer

Du liksom övriga elever i undervisningsgruppen skall delta i planering, uppläggning och utvärdering av undervisningen.

Du har ett eget ansvar i att deltaga i planeringen och att lägga ner tid, engagemang och arbete på dina samhällskunskapsstudier samt att medverka i utvärderingen av undervisningen som dels sker fortlöpande dels sker i slutet av kursen.

Du diskuterar arbetssätt och arbetsformer tillsammans med övriga i gruppen och din lärare. Strävan skall vara att ta reda på hur det förhåller sig (faktakunskap) , undersöker varför det är så (analys), klargör vad du själv och andra tycker (värderingar) En viktig del av analysarbetet är att formulera frågor och med fakta söka besvara dessa. Svaren ger i regel upphov till nya frågor och behov av att ta in ytterligare fakta - bearbeta nya samhällsfrågor.

 

Ämnes- och arbetsområden

 Kursen har ett rikt innehåll och ett urval måste göras. Det är viktigt att urvalet görs så att dina möjligheter att förstå hur samhället fungerar underlättas. Din och dina kamraters intresseinriktning skall också ha stor inverkan på urvalet

Aktuella händelser påverkar valet av ämnesstoff och inriktning och djup av studierna och när och i vilket sammanhang man kommer in på de grundläggande begreppen i nedanstående områden.

Svensk och utländsk politik

Särskilt viktigt: En jämförande analys av konstitution/grundlagar, medborgerliga fri- och rättigheter, parlamentarism, riksdag och regering och dagspolitik

Arbetsmarknadsfrågor

Särskilt viktigt: Arbetsmarknadens funktionssätt

Samhällsekonomiska teorier och problemställningar

Särskilt viktigt: Den ekonomiska politikens mål och medel

Internationell politik

Särskilt viktigt: Aktörer i internationell politik, FN, svensk säkerhets- och utrikespolitik

Kultur- och invandrarfrågor

Särskilt viktigt: Invandrar- och flyktingpolitik, det mångkulturella samhället

Individens och gruppens levnadsvillkor - sociala frågor

Särskilt viktigt: samspelet individ - sociala förhållanden(kriminalitet, droger etc), sociala utstötningsmekanismer

Aktuella frågor
Särskilt viktigt: Att känna till vad som händer i Sverige just nu på viktiga områden inom politik och samhällsekonomi samt på det sociala området. Att även känna till viktigare politiska och samhällsekonomiska händelser och förhållanden internationellt och i andra länder.

 

 

Betygskriterier i kursen Samhällskunskap B

 Godkänd

Du skall vara närvarande på lektionerna, delta i planering och ta ansvar för dina studier

Du skall ha en kunskapsgrund inom de olika sakområden du arbetat med

Du skall redogöra för och ge exempel på hur olika idéer och värderingar uppstår och formas i samhället

Du skall kunna använda olika modeller och metoder för att beskriva och analysera samhällsfrågor.

Du skall kunna använda och ställa samman fakta ur lärobok, bibliotek och Internet

Du skall kunna kommentera kartor, diagram och bilder.

Du skall på ett lämpligt sätt kunna uttrycka dina tankar i tal och skrift


 

Väl godkänd

Du skall ha en kunskapsgrund inom olika sakområden som möjliggör för dig att jämföra och dra slutsatser

Du skall analysera och värdera samhällsfrågor ur olika perspektiv

Du skall delta aktivt i undervisningen genom att ställa relevanta frågor och föra undervisningen framåt

Du skall kunna arbeta källkritiskt med olika källor samt använda någon samhällsvetenskaplig metod

Du skall analysera idéer och värderingar utifrån olika perspektiv

Du skall uppvisa ett medvetet, konstruktivt kritiskt förhållningssätt vid arbetet med samhällsfrågor.

Du skall kunna uttrycka dig i tal och skrift med självständighet och god struktur

 

 Mycket väl godkänd

Du skall ha en kunskapsgrund inom olika sakområden som möjliggör för dig att analysera och reflektera

Du skall kunna dra slutsatser och föreslå lösningar på olika samhällsfrågor

Du skall kunna arbeta med olika typer av material, bedöma tillförlitligheten hos olika källor samt visa i ditt arbete ett kritiskt förhållningssätt till fakta, tolkningar och värderingar

Du skall medvetet kunna välja modell eller metod vid arbetet med samhällsfrågor och motivera ditt ställningstagande.

Du skall kunna analysera hur olika samhällsförhållanden påverkar och förklarar människans livsvillkor

  

Denna elevkursplan gäller läsåret 2003/2004

 

Tillbaka