Elevkursplan i Samhällskunskap A(100 poäng)
Mål som eleverna skall ha uppnått efter avslutad kurs
Samhällskunskap är ett aktualitetsämne men innefattar också det nutida samhällets historia
Du skall efter studierna i samhällskunskap ha utvecklat dina färdigheter att insamla, sammanställa och bearbeta kunskaper om samhället. Du skall också ha utvecklat förmågan att göra bedömningar, uttrycka ståndpunkter och på olika sätt presentera ett resultat av dina bemödanden.
Viktigt är att du har tränat i att göra egna ställningstaganden samt utvecklat en egen samhällsuppfattning under granskningen av fakta och värderingar i olika samhällsfrågor.
Arbetssättet och innehållet i kursen skall förmedla och förstärka våra grundläggande demokratiska värderingar.
Arbetssätt och arbetsformer
Du liksom övriga elever i undervisningsgruppen skall delta i planering, uppläggning och utvärdering av undervisningen.
Du har ett eget ansvar i att delta i planeringen och att lägga ner tid, engagemang och arbete på dina samhällskunskapsstudier samt att medverka i utvärderingen av undervisningen som dels sker fortlöpande dels sker i slutet av kursen.
Du diskuterar arbetssätt och arbetsformer tillsammans med övriga i gruppen och din lärare. Strävan skall vara att ta reda på hur det förhåller sig (faktakunskap), undersöker varför det är så (analys), klargör vad du själv och andra tycker (värderingar) En viktig del av analysarbetet är att formulera frågor och med fakta söka besvara dessa. Svaren ger i regel upphov till nya frågor och behov av att ta in ytterligare fakta - bearbeta nya samhällsfrågor.
Kursen har ett rikt innehåll med alltför få timmar att förfoga över. Ett urval måste göras med hänsyn taget till den betydelse som stoffet har för förståelsen av samhället. Elevernas intresseinriktning skall också ha stor inverkan på urvalet
Aktuella händelser påverkar valet av ämnesstoff och inriktning och djup av studierna och när och i vilket sammanhang man kommer in på de grundläggande begreppen i nedanstående områden.
Befolkningsfrågor
Särskilt viktigt: Opinionsbildning, nyhetsförmedling, objektivitet.
Särskilt viktigt: Konstitution/grundlagar, medborgerliga fri- och rättigheter, parlamentarism, riksdag och regering.
Samhällsekonomi
Särskilt viktigt: Det ekonomiska kretsloppet, BNP, konsumtion och investering, inflation/deflation, marknadshushållning, efterfrågan och utbud, prisbildning
Arbetsmarknadsfrågor
Särskilt viktigt: fackliga organisationer, Arbetsmarknadslagar
Internationellt ekonomiskt samarbete/EU
Särskilt viktigt: Samarbetets historia - några viktiga händelser, organ inom EU, besluts- fattande och maktfördelning inom EU, Sverige och EU.
Aktuella frågor
Särskilt viktigt: Att känna till vad som händer i Sverige just nu på viktiga områden inom politik och samhällsekonomi samt på det sociala området. Att även känna till viktigare politiska och samhällsekonomiska händelser och förhållanden internationellt och i andra länder.
Betygskriterier i kursen Samhällskunskap A
Godkänd
Du skall vara närvarande på lektionerna, delta i planering och ta ansvar för dina studier
Du skall känna till individens grundläggande rättigheter och skyldigheter i samhället och de grundläggande mänskliga rättigheterna
Du skall känna till och kunna förklara centrala begrepp inom olika samhällsområden
Du skall redogöra för och ge exempel på hur olika idéer och värderingar uppstår och formas i samhället
Du skall kunna använda och ställa samman fakta ur lärobok, bibliotek och internet
Du skall kunna kommentera kartor, diagram och bilder.
Du skall på ett lämpligt sätt kunna uttrycka dina tankar i tal och skrift
Väl godkänd
Du skall analysera och värdera samhällsfrågor ur olika perspektiv
Du skall delta aktivt i undervisningen genom att ställa relevanta frågor och föra undervisningen framåt
Du skall kunna arbeta källkritiskt med olika källor samt använda någon samhällsvetenskaplig metod
Du skall kunna uttrycka dig i tal ock skrift med självständighet och god struktur
Mycket väl godkänd
Du skall kunna dra slutsatser och föreslå lösningar på olika samhällsfrågor
Du skall arbeta med olika typer av material, bedöma tillförlitligheten hos olika källor samt visa i ditt arbete ett kritiskt förhållningssätt till fakta, tolkningar och värderingar
Du skall analysera hur olika samhällsförhållanden påverkar och förklarar människans livsvillkor
Denna elevkursplan gäller läsåret 2003/2004