Elevkursplan i Samhällskunskap A(100 poäng)

 

Mål som eleverna skall ha uppnått efter avslutad kurs

Samhällskunskap är ett aktualitetsämne men innefattar också det nutida samhällets historia

Du skall efter studierna i samhällskunskap ha utvecklat dina färdigheter att insamla, sammanställa och bearbeta kunskaper om samhället. Du skall också ha utvecklat förmågan att göra bedömningar, uttrycka ståndpunkter och på olika sätt presentera ett resultat av dina bemödanden.

Viktigt är att du har tränat i att göra egna ställningstaganden samt utvecklat en egen samhällsuppfattning under granskningen av fakta och värderingar i olika samhällsfrågor.

Arbetssättet och innehållet i kursen skall förmedla och förstärka våra grundläggande demokratiska värderingar.

 

Arbetssätt och arbetsformer

Du liksom övriga elever i undervisningsgruppen skall delta i planering, uppläggning och utvärdering av undervisningen.

Du har ett eget ansvar i att delta i planeringen och att lägga ner tid, engagemang och arbete på dina samhällskunskapsstudier samt att medverka i utvärderingen av undervisningen som dels sker fortlöpande dels sker i slutet av kursen.

Du diskuterar arbetssätt och arbetsformer tillsammans med övriga i gruppen och din lärare. Strävan skall vara att ta reda på hur det förhåller sig (faktakunskap), undersöker varför det är så (analys), klargör vad du själv och andra tycker (värderingar) En viktig del av analysarbetet är att formulera frågor och med fakta söka besvara dessa. Svaren ger i regel upphov till nya frågor och behov av att ta in ytterligare fakta - bearbeta nya samhällsfrågor.

 

Ämnes- och arbetsområden

Kursen har ett rikt innehåll med alltför få timmar att förfoga över. Ett urval måste göras med hänsyn taget till den betydelse som stoffet har för förståelsen av samhället. Elevernas intresseinriktning skall också ha stor inverkan på urvalet

Aktuella händelser påverkar valet av ämnesstoff och inriktning och djup av studierna och när och i vilket sammanhang man kommer in på de grundläggande begreppen i nedanstående områden.

 

Befolkningsfrågor

Särskilt viktigt: Demografiska problem globalt och nationellt

 

 

Demokrati

Särskilt viktigt: Västerländsk demokrati, mänskliga rättigheter, demokratins problem

 

 

Kommunikation och påverkan

Särskilt viktigt: Opinionsbildning, nyhetsförmedling, objektivitet.

 
Statsskick

Särskilt viktigt: Konstitution/grundlagar, medborgerliga fri- och rättigheter, parlamentarism, riksdag och regering.

 
Politiska ideologier och politiska partier

Särskilt viktigt: Liberalism, konservatism, socialism, olika typer av partier

 

Samhällsekonomi

Särskilt viktigt: Det ekonomiska kretsloppet, BNP, konsumtion och investering, inflation/deflation, marknadshushållning, efterfrågan och utbud, prisbildning

 

Arbetsmarknadsfrågor

Särskilt viktigt: fackliga organisationer, Arbetsmarknadslagar

 

Internationellt ekonomiskt samarbete/EU

Särskilt viktigt: Samarbetets historia - några viktiga händelser, organ inom EU, besluts- fattande och maktfördelning inom EU, Sverige och EU.

 

Aktuella frågor

Särskilt viktigt: Att känna till vad som händer i Sverige just nu på viktiga områden inom politik och samhällsekonomi samt på det sociala området. Att även känna till viktigare politiska och samhällsekonomiska händelser och förhållanden internationellt och i andra länder.

 

 

Betygskriterier i kursen Samhällskunskap A

 

Godkänd

Du skall vara närvarande på lektionerna, delta i planering och ta ansvar för dina studier

Du skall känna till individens grundläggande rättigheter och skyldigheter i samhället och de grundläggande mänskliga rättigheterna

Du skall känna till och kunna förklara centrala begrepp inom olika samhällsområden

Du skall redogöra för och ge exempel på hur olika idéer och värderingar uppstår och formas i samhället

Du skall kunna använda och ställa samman fakta ur lärobok, bibliotek och internet

Du skall kunna kommentera kartor, diagram och bilder.

Du skall på ett lämpligt sätt kunna uttrycka dina tankar i tal och skrift

 

Väl godkänd

Du skall analysera och värdera samhällsfrågor ur olika perspektiv

Du skall delta aktivt i undervisningen genom att ställa relevanta frågor och föra undervisningen framåt

Du skall kunna arbeta källkritiskt med olika källor samt använda någon samhällsvetenskaplig metod

Du skall analysera idéer och värderingar utifrån olika perspektiv

Du skall kunna uttrycka dig i tal ock skrift med självständighet och god struktur

 

Mycket väl godkänd

Du skall kunna dra slutsatser och föreslå lösningar på olika samhällsfrågor

Du skall arbeta med olika typer av material, bedöma tillförlitligheten hos olika källor samt visa i ditt arbete ett kritiskt förhållningssätt till fakta, tolkningar och värderingar

Du skall analysera hur olika samhällsförhållanden påverkar och förklarar människans livsvillkor

 

Denna elevkursplan gäller läsåret 2003/2004

 

Tillbaka