Bedömningsmatriser kan hjälpa dig att förstå vad du behöver uppnå
för att få ett särskilt betyg i ett kursmoment. Själva matrisen är
en tabell som är kopplad till ett eller flera kursmål och betyg.
Laborativt arbete och rapporter samt muntliga redovisningar är
exempel på moment som du kan hitta matriser för längst ner på sidan.
Här följer ett exempel på hur matrisen används.
Bedömningsmatris
laborativ skicklighet
Kursmål |
Vad bedöms? |
G
Grundkvalitet |
VG
Bra kvalitet |
MVG
Högre kvalitet |
Laborativ
skicklighet
Eleven skall kunna
presentera biologiska resultat på ett tydligt och informativt
sätt såväl skriftligt…
…som muntligt
Eleven skall kunna genomföra
en vetenskaplig undersökning / fysiologiska experiment.
|
·
Förberedelse inför laboration / påläst.
Förmåga att under laboration svara på av läraren eller
annan elev ställda frågor om laborationens innehåll. |
·
Eleven delvis förberedd.
Eleven kan med stöd av lärare eller laborationshandledning,
under pågående laboration, svara på mycket enkla frågor om
laborationens innehåll. |
·
Eleven är förbered.
Eleven kan under pågående laboration svara på frågor om
laborationens innehåll, laborationens utförande eller
specifika laborativa moment. |
·
Eleven är mycket väl förbered. Eleven kan
svara på frågor inom laborationens alla moment samt områden
angränsande till laborationens teoretiska bakgrund. |
·
Förmåga att följa en
metodbeskrivning. |
·
Eleven kan följa en enkel
metodbeskrivning i få steg. |
·
Eleven kan följa en
metodbeskrivning i flera steg. |
·
Eleven kan följa en
metodbeskrivning i flera komplexa steg |
·
Säkerhet och
noggrannhet på lab. |
·
Eleven visar osäkerhet om
säkerhet och noggrannhet vid laborativt arbete. |
·
Eleven tar viss hänsyn
till säkerhet och noggrannhet vid laborativt arbete. |
·
Eleven arbetar säkert och
noggrant i alla laborativa moment. |
·
Självständighet på
lab. |
·
Eleven behöver aktiv
handledning under laborationen. |
·
Eleven arbetar självständigt
men kan behöva viss handledning. |
·
Eleven arbetar självständigt
och tidseffektivt. |
·
Undanplockning
och disk. |
·
Eleven plockar undan efter
sig. |
·
Eleven
plockar undan och gör rent på sin laborationsplats. |
·
Eleven
plockar undan, gör rent och torkar allt använt materiel. |
Läraren eller du
själv kan ringa in en bedömning av din prestation efter en
laboration. De färgade rutorna är de bedömningsmål som
uppnåddes under laborationen. Du kan då se om du uppfyller alla
krav på tex. VG nivå. Du ser också tydligt vilka brister du har
som du kan arbeta vidare med för att uppnå ett önskat betyg. Ovan
bedömning visar att eleven måste vara mer föreberedd och arbeta
mer självständigt till nästa laboration för att höja sitt
betyg. Om ingen ruta är ifylld har bedömningsmålet inte uppfyllts
på en godkänd nivå. Ofta förekommer en egen kolumn för icke
godkända resultat.