Katedralskolan
Lund

   Biologin
   Lärare
   Kurser
   Rapportmall
   Matriser
   PA-boken
   Bilder
  

 

 
 

Matriser


   

Bedömningsmatriser kan hjälpa dig att förstå vad du behöver uppnå för att få ett särskilt betyg i ett kursmoment. Själva matrisen är en tabell som är kopplad till ett eller flera kursmål och betyg. Laborativt arbete och rapporter samt muntliga redovisningar är exempel på moment som du kan hitta matriser för längst ner på sidan.

Här följer ett exempel på hur matrisen används.

Bedömningsmatris 
laborativ skicklighet

Kursmål Vad bedöms?

G
Grundkvalitet

VG
Bra kvalitet

MVG
Högre kvalitet

Laborativ skicklighet

Eleven skall kunna presentera biologiska resultat på ett tydligt och informativt sätt såväl skriftligt…

…som muntligt

Eleven skall kunna genomföra en vetenskaplig undersökning / fysiologiska experiment.

 

·    Förberedelse inför laboration / påläst.
Förmåga att under laboration svara på av läraren eller annan elev ställda frågor om laborationens innehåll.
·    Eleven delvis förberedd.
Eleven kan med stöd av lärare eller laborationshandledning, under pågående laboration, svara på mycket enkla frågor om laborationens innehåll.
·    Eleven är förbered.
Eleven kan under pågående laboration svara på frågor om laborationens innehåll, laborationens utförande eller specifika laborativa moment.
·  Eleven är mycket väl förbered. Eleven kan svara på frågor inom laborationens alla moment samt områden angränsande till laborationens teoretiska bakgrund.
·    Förmåga att följa en metodbeskrivning. ·    Eleven kan följa en enkel metodbeskrivning i få steg. ·    Eleven kan följa en metodbeskrivning i flera steg. ·  Eleven kan följa en metodbeskrivning i flera komplexa steg
·    Säkerhet och
noggrannhet på lab.
·    Eleven visar osäkerhet om säkerhet och noggrannhet vid laborativt arbete. ·    Eleven tar viss hänsyn till säkerhet och noggrannhet vid laborativt arbete. ·  Eleven arbetar säkert och noggrant i alla laborativa moment.
·    Självständighet på lab. ·    Eleven behöver aktiv handledning under laborationen. ·    Eleven arbetar självständigt men kan behöva viss handledning. ·  Eleven arbetar självständigt och tidseffektivt.
·   Undanplockning och disk. ·    Eleven plockar undan efter sig. ·    Eleven plockar undan och gör rent på sin laborationsplats. ·    Eleven plockar undan, gör rent och torkar allt använt materiel.

Läraren eller du själv kan ringa in en bedömning av din prestation efter en laboration. De färgade rutorna är de bedömningsmål som uppnåddes under laborationen. Du kan då se om du uppfyller alla krav på tex. VG nivå. Du ser också tydligt vilka brister du har som du kan arbeta vidare med för att uppnå ett önskat betyg. Ovan bedömning visar att eleven måste vara mer föreberedd och arbeta mer självständigt till nästa laboration för att höja sitt betyg. Om ingen ruta är ifylld har bedömningsmålet inte uppfyllts på en godkänd nivå. Ofta förekommer en egen kolumn för icke godkända resultat.

 

Laborativ skicklighet

Planering av försök

Resultat och bearbetning av data

Laborationsrapport

Muntlig redovisning

Skriftligt arbete


Sidansvarig: Magnus Ekenstierna
Uppdaterad 2007-08-31